INNEBANDY GÖTEBORG

För att tipsa om Silly Season-rykten; skriv i kommentarsfältet till höger eller maila [email protected]! Detta är bloggen som behandlar allt ifrån aktuella innebandynyheter till Silly Season-rykten. Upptagningsområdet kommer till stor del handla om västregionen men också andra serier runtom i landet.

Kvalöversikt + Silly Season

Publicerad 2014-03-31 03:36:47 i Allmänt,

Superligan
Pixbo åkte på sin första suddenförlust idag och man kan inte säga annat än att det var rättvist.
Falun var det bättre laget sett över hela matchen och jag kan inte säga det bättre än Adriansson säger i pausintervjun inför 3:e:
TV4 - Det ser snällt ut ute på plan, varför är det inte irriterat och tuffa närkamper?
Adriansson - Jag tycker det är deras fel.
TV4 - Deras fel? Pixbo? Varför då?
Adriansson - Dom bara drar ner på tempot och vill inte spela innebandy.

Falun kommer vinna SM-guld, det finns inget lag som är bättre än Falun just nu, med eller utan Rudd.

Östholm har verkligen gått från klarhet till klarhet. Ikväll krönte han sin insats denna säsongen med en 200-kilometersprojektil rätt upp i krysset. Inte illa.
Malmström verkar vara helt under isen. Helt iskall och verkar inte ens vara intresserad av att spela innebandy som det ser ut på hans kroppspråk just nu. Får han bollen så tar han en båge på en meter och tror den ska sitta i krysset, inte i täck som det har sett ut hittills. Till och med nyförvärvet Selindh är bättre. Selindh som kom från Lindås har förövrigt gjort en halvdan säsong men har blivit bättre och bättre på slutet och nu i slutspelet har han verkligen visat att han platsar i truppen även om han slarvar lite mycket ibland, men vad ska man vänta sig av en "rookie"? Nu i slutspelet så har han verkligen blommat ut och kommer nog utvecklas ännu mer nästa säsong.
Jag fattar inte varför Jansson inte matchar Julkunen mer och styr spelet ifrån honom. Killen är ju för fan helt briljant, det enda som talar emot honom är hans räckvidd men i övrigt är han extremt skicklig och svårläst som bollförare. Ner med bollen i hörnet till Julkunen så blir andrafemman bättre än förstafemman.
Jag vet att åldermannen Quist har brottats med skador sen han kom hem från Schweiz men jag förstår inte vad han har i landslaget att göra. Jag har aldrig sett en back som slår så mycket felpass, visst han gör mycket rätt också men om man bara ser till slutspelsmatcherna mot Falun så har jag räknat till 12-15 felpass. Det har man inte råd med i världens bästa liga.

Allsvenskan

Höllviken med Johannes Wilhemsson i spetsen går som tåget! Med vinst i första matchen mot IBF GBG hemma så tror jag att Höllviken kommer överraska och ta hem kvalserien med 3 raka. Det verkar som att Höllviken är starkare på bortaplan än hemma så mycket talar för att skåningarna gör en solskenssäsong och springer rakt igenom allvenskan. Har det hänt förut?
Göteborg är ett starkt lag men jag tror man behöver fler klasspelare än Agus, Fritzell och Edwardsson för att ro båten iland. Jag förstår inte varför Pixbo gav bort Agus till Göteborg? Pixbo hade behövt Agus istället för Hydén.

Lindås klarade sig kvar med ett nödrop och jag tror inte det blir bättre till nästa säsong. En förening som har en otroligt stark ungdomsverksamhet men en överskattad A-trupp måste visa lite mer hjärta och värva in några riktigt starka profiler för att detta skeppet inte ska sjunka.
Inför säsongen 12/13 vet jag att Pixbo var väldigt intresserade av supertalangen Axel Persson men föga förvånande stannade Axel då man trodde att Lindås skulle jogga hem Allsvenskan södra förra året. Lindås verkar ha tappat allt självförtroende i seriefinalen i näst sista omgången mot Karlstad säsongen 11/12 och därefter har det varit uppförsbacke. Denna säsongen skulle Keinänen från Örebro frälsa Lindås, något klaffade inte så Skoglund klev in igen strax innan jul. Nästa säsong har jag hört att Skoglund inte alls är intresserad av att fortsätta och det är svårt att hitta tränare som vill ta sig an Lindås.
Lindås har en bra uppsättning spelare där många kanske hade platsat en division upp men det verkar som att harmonin i truppen inte är särskilt bra. Konstigt med tanke på att Lindås kanske har Göteborgs trevligaste sportchef i Erik Pettersson.
Om måltjuven Carlsson blir frisk och Lindås får behålla Nordin, Borgström, Fässberg, Sanderson och förhoppningsvis gör några riktigt bra nyförvärv, då kanske nästa säsong blir ljusare än föregående. Tyvärr tror jag att Lindås kommer åka ur Allsvenskan med buller och brak.
 
Partilles båda "Senior-lag" åkter ur Allsvenskan respektive Div. 2 detta året och ordet "krisklubb" dyker snabbt upp i ordförrådet. Anders Nilsson kommer troligtvis krita på för en Div. 2-klubb men han är redan borträknad då Partille har signat med meriterade tränaren Bodén som förhoppningsvis tar Partille upp i Allsvenskan igen. Jag tror att det var otroligt viktigt för Partille att presentera Bodén så pass tidigt som dom har gjort, jag tror att det kommer resultera i att PIBS får behålla större delen av sin trupp.
Jag vet att Bodenmalm troligtvis går till IBF GBG, Horseng ryktas till Warberg, Isak Net är hårt uppvaktad av flera klubbar i både 1:an och 2:an och om Ryberg spelar innebandy nästa säsong så är det högst osannolikt att han spelar i Partille. Jag tvivlar starkt på att Bohlin är kvar i Partille, det verkar som att han vill tillbaka till Frölunda då det gick bra för honom där förra säsongen och det är nära hem.

Div 1

Lerum verkar ta steget upp i Allsvenskan även om jag tror att Stenungsund har mer att ge så tror jag att Lerum som har varit nästan oslagbara kommer utvecklas ännu mer och även klara kontrakt i Allsvenskan. Jag hörde någonstans att Lerum har en uttalad målsättning om att vara i SSL 2015. Höllviken är på väg att göra samma sak så det är nog inte omöjligt. Dock behövs det nog mer än en sömning Runnestig och en konditionssvag Dahl för att klara kontraktet och även (mot förmodan) gå upp i SSL.
En kille som jag har haft ögonen på sedan ett par år tillbaka är Erik Pajnert. En otroligt spelskicklig back som ser ut att sakna självförtroende men så fort man tror att han kommer spela "safe" så gör han sin gubbe och borrar in ett slagskott i nättaket. Killen är knappt byxmyndig och är redan väldigt tongivande, jag tror vi kommer få se mer av honom i framtiden.
Mattias "Snickarn" Johansson var ett väldigt viktigt nyförvärv. Han har skapat oreda i motståndarförsvaren med sin "Julkunen-lika" spelstil och han bidrar även med rutin och självsäkerhet. Jag hörde att han inte hade så mycket motivation när han spelade i Lindås men nu verkar gnistan ha tänts i och med klubbytet till Lerum.
Lerum är redan och rycker i Flodaspelare, IBF-spelare och Alingsåsspelare och förhoppningsvis ger det resultat.

Floda kommer troligtvis behålla sin trupp om inte Lerum delar ut luktrativa kontrakt. Jag tror däremot att Floda är på nergång och att vi kommer få se Floda i 2:an om 2-3 säsonger. Man tappar namn efter namn och när Fritzell gick så tappades spetsen. Missförstå mig inte, Floda är ett bra lag men dom behöver spets för att ta nästa steg.
 
Alingsås har gjort en ganska medioker säsong och eftersom Alingsås troligtvis behåller Stenbäcken, Keijsner, Sernelid och Kettil och verkar ha några intressanta nyförvärv på gång från Div. 2 i GBG så tror jag att Alingsås är beredda att ta kampen om ett steg upp nästa säsong.
 
Div 2
 
Zenith verkar behålla hela sin trupp men jag undrar egentligen om Pixbo inte skulle titta lite närmare på Fredric Clywersköld. Det kan vara hela Göteborgs kvickaste spelare som skapar lägen själv och har ett bra skott. "Tyvärr" tror jag han stannar i Zenith och fortsätter framgångssagan. Persson är jagad av Partille men det verkar som att han har problem med skador och problem med motivationen så det känns osäkert om han verkligen kommer spela många matcher nästa år.
En sak som är säker är att Hugosson måste försärka med en rad spelare för att hålla sig kvar i 1:an. Jag vet att Zenith jagar Ögren från Ale och halva Partilles trupp och har säkert varit på Rieden och Anderberg i Backadalen. Om Zenith får alla nyförvärv de önskar så är det inte omöjligt att de hamnar på övre halvan av 1:an nästa år.
Tänk om Lindquist hade visat lite mer klipp i steget och visat lite mer "jävlar anamma" då hade han gjort dubbelt så mycket poäng som han gör nu. Ändå är han i toppen av poängligan varje år. Han är som 2:ans (nu 1:ans) svar på Malmström. Helt ointresserad och kraftlös men sprattlar till ibland och skjuter mål och slår passningar som den talang han är. Synd att han gillar gymmet mer än löparspåret.

Landvetter kommer vara favoriter till att ta hem 2:an nästa år men ändå känns de som en outsider. Nu när Aga har tagit över tränarrollen så är det lättare att knyta till sig kvalitetsspelare från Pixbo men det känns som ett lotteri. Förra året ville Landvetter ha Kronaas från Backadalen och det kanske är en spelare av hans kaliber som behövs efter floppen mot Tranemo. Matchserien är inte slut än men jag har svårt att tro att Tranemo kommer släppa 8 mål mot ett sämre lag. Jonasson, Fäldt, Agus, Strandhagen och Johansson, dessa spelare bär Landvetter på sina axlar. Tyvärr räcker inte det för att gå upp i 1:an. De behöver mer bredd men framförallt mer spets. Emil Kronaas kanske hade passat bra i Landvetter?
 
Backadalen föll på målsnöret förra säsongen även om de har den notoriske poängmakaren Anderberg i laget som också vann poängligan så räcker inte det för att vinna serien. Hade han haft lite mer fart och motivation så hade också han, liksom Lindquist, kunnat spela högre upp i seriesystemen. Rieden är troligtvis seriens bästa center och kanske det bästa nyförvärvet i "supertvåan" på flera år, med hans vinnarskalle och kämparglöd så kunde det räckt till serieseger men konstigt nog höll inte det. Rieden är jagad av fler klubbar än man kan räkna på en hand men det verkar som att han är Backadalen trogen minst ett år till. Backadalen har för många "dussinlirare", alla är bra på allt och ingenting. Konstigt med tanke på Svedmans rutin så borde laget lekt hem serien om man kollar på vilket spelarmaterial Backadalen har att tillgå.
 
Sportlife Kungälv tror jag har någonting väldigt intressant på gång. Värvningen av Mattias Larsson och Erik Stambej har gjort att Kungälv är ett lag att räkna med. Jag tror att Kungälv kan skrälla och ta hem hela serien om allt klaffar med nyförvärv samt att behålla alla spelare. Nordfors och Larsson har gått från klarhet till klarhet och det radarparet förstärkt med ett par stycken Engström kommer göra det svårt för Backadalen och Landvetter att ta hem serien. Kungälv och Marstrand verkar vara inne i fasen av att Kungälv tar alla spelare precis som Marstrand gjorde för ett par år sen. Marstrands Österman är hetaste kandidaten i en övergång.

Marstrand med Loukkanen i spetsen gjorde en ganska bra säsong sett till de spelare de har. Marstrands trupp är inte mycket att hänga i julgranen men med Simpanen, Loukkanen och Pappi som främsta spelare så räcker det för att ta poäng i en så ojämn serie som Div 2 GBG. Det verkar som att Fabian Österman är uppvaktad av flera klubbar men eftersom killen knappt är torr bakom öronen och dessutom inte har körkort eller bil så är det inte så troligt att han lämnar Mimershus, kanske för Kungälv, vem vet? En annan spelare som hade mått bra av ett miljöombyte är Linus Kamperin. Han har verkligen rätt egenskaper för att bli bra som innebandyspelare men det verkar inte som att han får några direktiv. Han hade mått bra av att byta klubb så han kunde få blomma ut någon gång.
 
Eken behåller troligtvis KimJim trots att båda är sugna på att spela med bättre spelare. Eken har inga direkta kvalitetsspelare tyvärr men KimJims poängskörd kommer ändå få Eken att husera i 2:an ett par år till. Jag hade gärna sett KimJim ihop med Lindquist, Anderberg, Hofgren eller Österman, just sayin'...
 
Öckerö och Daniel Hansson säger att föreningen har något stort på gång med flera nyförvärv men jag undrar vem de kan locka ut till Öckerö 2 gånger i veckan för att träna? Jag vet att Mickelsson har flyttat till Hisingen och både Zenith och Backadalen borde vara mer än intresserade av att värva honom till sin trupp. Allra helst Backadalen då Zenith redan har Jonsson och Clywersköld som centrar.
 
Guldheden behåller samma manskap i vanlig ordning, de kanske blir av med en student och en student kommer till, precis som det har varit i alla år. Ted Berg kommer återvända efter 2 års pokerspelande runtom i världen. Balrogs tränare Jonas "Traktorn" Hansson kommer flytta ner till Göteborg för att spela med Guldheden men jag tror egentligen att han har blivit erbjuden ett tränarkontrakt i en göteborgsklubb... Dessutom har jag hört att Christian "pappakatt" Svensson ska göra comeback på ålderns höst som 38-åring och han må ha saktat ner lite på senare år men hans passningar håller fortfarande hög klass.
Dessa nyförvärv gör att supertvåan troligtvis är bättre än den har varit på många år och Guldheden kanske slåss om guldmedaljen med det otroligt rutinerade manskap de besitter.
 
Mölndal och Lindome möttes nyligen och Mölndal fullbordade därmed sin vinstsvit och vann 3:an utan poängtapp, väldigt imponerande! Mölndal har många att tacka för denna bedrift men framförallt åldermannen Sälyllä, ynglingen Dahlqvist, målvakterna Fagerberg och Johansson samt backen Kapetz. Denna gången tror jag att Mölndal kommer hålla sig kvar i 2:an då de har lite mer rutin och jag har hört ryktas om att det är några spetsspelare som bor i området som kan tänka sig att byta till en hall som är närmare hemmet.
 
Det är fler lag i serierna men just nu tycker jag att de ovan nämnda lagen är de som är värda att nämnas.

Jag återkommer med fler Silly-season-rykten och tack så mycket ni som svarade på det mail jag skickade ut. Ungefär 30 mail skickades ut och jag fick 4 svar. SKÄRPNING innebandygöteborg om ni vill att det ska gå lite rykten och spännande hörsägner om spelarövergångar innan säsongen börjar.
De som läser detta kan bara dra iväg ett mail till [email protected] om eventuella rykten som ni vill att jag ska publicera så ska vi se till att det blir fart på snacket i Göteborg.
Om inte, lämna en kommentar med feedback om vad som helst.

Nästa inlägg kommer troligtvis handla om Supertvåans bästa spelare och Allstar Team.

Stay Tuned!

// Spånmark
 

Kommentarer

Postat av: Japp

Publicerad 2014-03-31 13:40:44

Selindh är verkligen ingen rookie. Allsvenskakvalet avgörs i bäst av tre matcher så går ej att vinna alla dem. IBF Göteborg har inte kontaktat Bodenmalm utan står i förhandling med Pixbo och Warberg.

Svar: Du har rätt, rent definitionsmässigt är han ingen rookie men det var 4 säsonger sedan han spelade en säsong i Superligan och därför är han lite av en rookie i mina ögon.OK. Då är mina uppgifter fel, jag rättar det i nästa inlägg. Tack för din feedback!
// Spånmark
innebandygbg.blogg.se

Postat av: Kalle

Publicerad 2014-04-03 08:30:28

När kommer nästa inlägg? Det krävs kontinuitet och att man levererar vecka efter vecka om man ska lyckas med en blogg,radio, tv, media, kommunikation. Såväl på hobby/amatörnivå som elit. Kom igång eller lägg ner!

Svar: Min vän, jag tolkar detta som att du gillar vår blogg och njuter av läsningen! Det tackar vi allra ödmjukast för! Hoppas du finner senaste inlägget intressant och även fortsätter att kommentera.
// Kryddström och Spånmark.
innebandygbg.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej


Kontaktformulär

Namn

Meddelande

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela